1955

Prachtige jetboot Riva style

Ondanks zijn gewicht van 2,5 à 3 ton en zijn daardoor wat diepe ligging, kan de boot, dankzij de jet-installatie, vergeleken bij schroefboten tóch over vrij laag en plantenrijk water varen. En hij ligt heerlijk stabiel, zoals een Mercedes op de snelweg. Tegelijk bereikt hij dankzij de krachtige Yanmar-motor maximumsnelheden waarvoor je in heel Amsterdam op de bon geslingerd wordt! De vorige eigenaar koos voor het jet-systeem omdat hij vooral de Amsterdamse grachten als vaargebied op het oog had. Twee grote voordelen ervan spreken namelijk voor zich. Ten eerste: hoe nauw een vaarroute ook is: met een jet kan men ‘op de plaats’ 180 graden draaien. Met haar lengte van ruim 8 meter is de boot dus extreem wendbaar: wel zo prettig! Ten tweede: een jet-boot is vrijwel ongevoelig voor plastic afval en andere drijvende rotzooi en waterplanten, die zoals bekend bij schroefaandrijving voor veel ellende kunnen zorgen.

Revisie 2017
Op de bekende Amsterdamse werf van de familie Bierenbroodspot is de boot toen tegen aanzienlijk kosten geheel hersteld. Onder meer werd rot houtwerk vervangen, de elektrische bedrading integraal vernieuwd, de motor werd gereviseerd en onderdelen werden, waar nodig, vervangen, de romp kreeg een compleet nieuwe laag antifouling. Ook werd een energiezuinig ijskastje geplaatst en onopvallend weggewerkt in een van de teakhouten kastjes, want wat is varend bij mooi weer nu heerlijker dan op zeker moment een koel glas witte wijn, water, limonade of een biertje? Daarnaast werd er een verwarmingssysteem geïnstalleerd om onverwacht snel ingevallen avondkoelte te kunnen bestrijden.

Revisie 2020
Ten behoeve van onbezorgd vaarplezier van de komende eigenaar gedurende de eerste jaren is de boot in juli-augustus 2020 op de wal geweest. De volgende maatregelen zijn genomen:
- beide accu’s zijn vernieuwd,
- de linker ruitenwisser inclusief motor is vervangen (de rechterruitenwisser werkt nog prima maar een extra set is met oog op de toekomst bijgeleverd!)
- de hele romp is gecontroleerd; alle roestplekken zijn zorgvuldige geschuurd en geplamuurd waar nodig en daarna is de boot opnieuw geschilderd,
- het onderwaterdeel van de boot kreeg wederom een nieuwe laag antifouling.

Extra’s.

De vorige eigenaar liet een hardtop maken die geen deel uitmaakte van de oorspronkelijke boot. Dat geldt ook voor een extra overkapping van zeil die dienst kan doen als parasol voor de overige passagiers en die eenvoudig te bevestigen en te verwijderen valt. Het rode zeildak waarmee u het interieur voor vertrek op de eenvoudigste manier afdekt tegen regen, is in 2022 geheel vernieuwd. De huidige eigenaar heeft de hardtop er één keer op gehad en besloten dat het niets voor hem is: teveel gepruts met de bevestiging. U krijgt hem er gratis bij maar kunt er ook vanaf zien.

Twee aandachtpunten voor de nieuwe eigenaar
– Het gelakte hardhout rondom de stuurcabine en in de boot is zo zoetjesaan toe aan een nieuwe laag.
– Het dek van teakhout is bijzonder fraai maar smaken verschillen: ben je bereid om het regelmatig op te schuren omdat je de natuurlijke uitstraling van het hout mooi vindt zoals wij, of zie je meer in lakken? De keus is aan de nieuwe eigenaar. Daarbij moet u dit bedenken: als u niet lakt, moet regenwater dat door dit teakhout wordt opgenomen, kunnen verdampen langs de open spleet langs de rand van het dek. Consequentie is wel, dat wanneer u lange tijd niet vaart, hij gebaat is bij een overkapping (botenhuis) óf bij het bijgeleverde, zeer zware witte zeil dat over de ruim acht bij twee meter van de héle boot kan worden bevestigd: iets wat je zonder botenhuis móet doen als je inderdaad van plan bent, de boot geruime tijd niet te gebruiken. Zo niet: dan siepelt de regen via het teakhout naar binnen en begint de boel te rotten!

De boot ligt in de Amsterdamse Jachthaven Berlage aan de Amstel. De boot is zó mooi, dat zij door iedereen met begerige ogen wordt nagekeken.
Inspectie en proefvaart op afspraak. De ligplaats zelf maakt echter geen deel uit van de transactie: de eigenaar behoudt zich het recht voor zelf te besluiten of de koper in aanmerking komt voor het continueren van de ligplaats. 

Franklin Zielinski - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - 06-25289747

€ 54.500,- (BTW Betaald)

Details

  • Bouwjaar: 1955
  • Afmetingen: 8 x 2 x 0,80
  • Motor: Yanmar turbo diesel (88 pk)
  • Materiaal: Staal

Ligplaats

Amsterdam

Dolphin Yachtbrokers

Franklin Zielinski

Dolphin Yachtbrokers wordt gerund door Franklin Zielinski, een zeer ervaren / enthousiaste en gedreven ondernemer.

Dolphin yachtbrokers

Dolphin Yachtbrokers

KvK: 85073229